Hvem vi gør det for

Den offentlige og private sektor i forandring

  

Offentlig service

Situationen

På trods af mange års effektiviseringer og kvalitetsforbedringer i den offentlige sektor, er der fortsat udfordringer. Borgernes tillid til myndighederne og den sociale samhørighed er forringet, og det er i lighed med øvrige brancher svært at tiltrække arbejdskraft. Herudover stiller sociale, teknologiske og økonomiske forandringer krav til alle offentlige forvaltninger om hurtigt at kunne tilpasse sig.

Regeringen vil med ”Ansvar for Danmark” frisætte den offentlige sektor gennem en ny styringsmodel med mindre dokumentation og kontrol. Frisættelsen bygger på større tillid, flere muligheder og mere valgfrihed for borgerne, dels på større frihed under ansvar hos offentlige ledere og medarbejdere i kontakten med borgerne. Regeringen ønsker at give lederne et større ledelsesrum og medarbejderne større frihedsgrader på tværs af den offentlige sektor – og både for kolde og varme hænder.  

 

Vores bidrag

Vi bidrager til at udvikle strategier og styringsmodeller samt gennemføre analyser og implementere strukturelle reformer, organisationsændringer og opgaveflytninger i den offentlige sektor. Vi har blandt andet arbejdet med effektiviseringer og rammereduktioner, afbureaukratiseringer afledt af nærhedsreformen og styrkelse af samarbejdet i partnerskaber og netværk. Vi arbejder hovedsageligt for ministerier, styrelser, kommuner samt øvrige fagprofessionelle organisationer.

 

Vores tilgang

Vi er i denne sektor særligt opmærksomme på, at reformer skal gennemføres ved at udvikle menneskeligt potentiale, nytænke den offentlig forvaltning og ændre den administrative kultur. Opgaverne er ofte kendetegnet ved stor kompleksitet, politisk forståelse, høj intensitet og tæt involvering med kunden. Der er typisk et udtalt behov for at koble solide analyser med en stærk og letforståelig kommunikation.

  

Uddannelse & Forskning

Situation

Der er en øget konkurrence om forskningsmidler og talenter samtidig med en reduktion i offentlige forskningsmidler. Internationaliseringen er afgørende for at kunne drive topforskning og imødekomme de studerendes krav. Konkurrencesituationen gør det derfor vigtig at have en tydelig strategisk profil og attraktive forpligtende alliancer. Det er fortsat en politik krav at tydeliggøre værdiskabelsen med fokus på at uddanne til udvalgte sektorer, mens forskning i større omfang skal foregå i et tæt samarbejde med det private erhvervsliv.

Regeringen vil med ”Ansvar for Danmark” have flere unge i uddannelse ved at reformere det samlede uddannelsessystem og styrke erhvervsuddannelserne. Herudover vil regeringen arbejde for livslang læring ved at gøre det muligt at uddanne, omskole og opkvalificere sig gennem hele livet.

 

Vores bidrag

Vi bidrager til at udvikle koncernstrategier, forskningsstrategier, efteruddannelsesstrategier og styringsmodeller, hvor analyser og forandringsprocesser i forsknings- og uddannelsesmiljøerne gennemføres for at skabe sammenhængende styring og administration, og for at sikre fokus på kvalitet og indhold. Vi arbejder primært for universiteter, fonde, organisationer samt ministerier og styrelser.

 

Vores tilgang

Vi lægger vægt på at involvere både ledere og medarbejdere, som samtidig understøtter konkrete forandringer. Det er en præmis for implementering i praksis, at ledelsen tager et særligt ejerskab. Vi skal være retningsskabende for ledere og medarbejdere, og gerne give klare anvisninger til implementering og opfølgning. En vigtig fællesnævner i vores arbejde er at bidrage til at styrke professionalisering, styring og lederskab og samtidig fastholde kvalitet, selvstændighed og engagement i de faglige miljøer.

  

Energi & Forsyning

Situation

Klimaudfordringen, energipriserne og finansieringen af den grønne omstilling står højt på den politiske og samfundsmæssige dagsorden. En fortsat udvikling af en effektiv og konkurrencedygtig energisektor er afgørende for Danmarks fremtid. Fjernvarmesektoren skal fremme vedvarende energi, og selskaberne står over for store investeringer i udnyttelse af fx overskudsvarme, biomasse og sol. Disse investeringer planlægges under stor usikkerhed, både med hensyn til fremtidige teknologier, energipriser og regulering af tilskuds- og afgiftsstruktur. Vi følger regeringens arbejde med at etablere den nye energikrisestab (NEKST), som skal bidrage med løsninger på akutte grønne udfordringer, herunder i forbindelse med fjernvarmeudrulning. Regeringen har udpeget en række initiativer som skal fjerne unødigt bureaukrati og en uhensigtsmæssig opgavestruktur i de tilfælde, hvor dette står i vejen for en hurtig og effektiv udbygning af vedvarende energi.

 

Vores bidrag

Vi bidrager til at udvikle virksomhedsstrategier og forretningsmæssige omstillinger for en energisektor i radikal forandring, hvilket stiller nye krav til selskabernes grundlæggende organisering og kapabilitet. Vi har særligt erfaringer med strategi- og organisationsudvikling i forsyningsselskaber, professionalisering af bestyrelser, projektmodeller, fusioner mellem forsyningsselskaber, kundeanalyser og opbygning af kommercielle forretningsområder, som er adskilt fra hvile-i-sig-selv-aktiviteterne.

 

Vores tilgang

Vi lægger vægt på at involvere både ledere og medarbejdere på en effektiv og meningsfuld måde, som samtidig understøtter konkrete forandringer. Vi skal være retningsskabende for ledere og medarbejdere, og gerne give klare anvisninger til implementering og opfølgning. En vigtig fællesnævner i vores arbejde er at sikre god kommunikation og give tryghed, overblik og tydelighed om, hvem der skal involveres, og hvornår. Risikostyring er ofte centralt for at sikre det rette fokus. Vi er ligeledes opmærksomme på, at brugen af konsulenter skal foregå kvalificeret til konkrete og afgrænsede opgaver.

  

Social & Sundhed

Situation

Udfordringerne med mangel på arbejdskraft og stigende behandlingsbehov forventes at vokse i de kommende år. Der er derfor behov for langsigtede strukturelle løsninger på tværs af social- og sundhedssektoren, som involverer stat, regioner, kommuner og private i praksissektoren. Social- og sundhedssektoren oplever væsentlige demografiske udfordringer afledt af flere ældre samt borgere i alle aldre med kroniske og psykiske lidelser. Herudover er borgernes forventninger til social- og sundhedsydelser stadigt stigende, mens den generelle tillid til myndigheder generelt er faldende. Der er mangel på arbejdskraft for væsentlige personalegrupper, og medarbejdernes mentale sundhed er under pres på grund af et stadigt forværret arbejdsmiljø. Regeringen har med ”Ansvar for Danmark” prioriteret forbedringer for akutmodtagelser og ventelister gennem en toårig akutplan, mens organiseringen af det fremtidige sundhedsvæsen afventer anbefalingerne fra den nyligt nedsatte strukturkommission.

 

Vores bidrag

Vi bidrager til at kortlægge behov og målrette indsatser med størst mulig effekt. Herudover hjælper vi med planlægning og effektivisering på tværs af ydelsesområder og sektorer, hvor vi blandt andet ser på vagtplanlægning og ventetider samt muligheder for forebyggelse, fastholdelse i eget hjem, fleksible faggrænser og skift af arbejdstid. Alt sammen for at forebygge flaskehalse og frigøre ressourcer. Vi faciliterer social- og sundhedsfaglige innovationsprocesser, hvor fagpersoner samles på tværs af sektorer for at identificere og teste nye koncepter og løsninger. Vi er med til at etablere forpligtende partnerskaber og nye løsninger for rekruttering, fastholdelse og forbedringer af arbejdsmiljøet. Vi tilbyder i den forbindelse læringsforløb ved at overføre de bedste erfaringer mellem hospitaler og institutioner med de bedste praksiseksempler fra både ind- og udland. Vi gennemfører desuden tilfredshedsmålinger for akutmodtagelse, psykiatrien og i somatikken.

 

Vores tilgang

Vi lægger vægt på at involvere både ledere og medarbejdere, som samtidig understøtter konkrete forandringer. Vi skal være retningsskabende for ledere og medarbejdere, og gerne give klare anvisninger til implementering og opfølgning. En vigtig fællesnævner i vores arbejde er at sikre god kommunikation og give tryghed, overblik og tydelighed om, hvem der skal involveres, og hvornår. Vi er ligeledes opmærksomme på, at brugen af konsulenter skal foregå kvalificeret til konkrete og afgrænsede opgaver.

Mennesker først om bæredygtige løsninger med varig effekt